lefreque soundsystem
Een aantal jaren geleden gaf ik een workshop in Kampen, in de schouwburg waar ik een concert zou geven met Juan Pablo Dobal. Charlie Green, een zeer gerespecteerde trompet collega, was er ook om in een andere zaal lefreQue te promoten. Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Maar als mensen die heel goed weten hoe ze het instrument moeten bespelen iets nieuws promoten, dan wil ik altijd wel weten wat het is en het uitproberen. Dat was ook zo toen de ‘tulpmondstukken’ van Vincent Bach uitkwamen en toen Wynton Marsalis met de zware modellen van Monette aan de gang ging. Dat heb ik ook geprobeerd in de vorm van de Taylor trompet die het ‘m voor mij niet werd en ook de verzwaarde mondstukken bleken uiteindelijk bij mij niet bij te dragen aan de grote sound waar ik op uit was. De Vincent Bach ML met 72 beker klonk gek genoeg groter dan de extra verzwaarde Taylor trompet. En het Bob Reeves mondstuk, dat ik had ingeruild voor een Bach verzwaard tulp mondstuk, had ook een veel betere en grotere sound. Althans zo ervaarde ik het destijds niet als speler, maar dit hoorde ik later van een trompet collega die in het concertpubliek zat. Een wijze les ook dat dingen ‘achter’ het instrument een andere beleving kunnen geven dan ervoor.
Welnu, ik had die namiddag na de workshop een uiterst prettig en informatief gesprek met Hans Kuijt en Bert-Jan Reekers van lefreQue. Ik vond het verhaal van de saxofoon van Hans opzienbarend. Hans, de wetenschapper/saxofonist die lefreQue had ontwikkeld, omdat hij iets niet naar zijn zin kon spelen op zijn instrument, maar zeker wist dat het niet aan hem lag. Je hoort vaak een hoop onzin over instrumenten en waar mensen het allemaal in zoeken, maar aan Hans voelde ik dat hij geen onzin sprak. Het is namelijk nogal ambitieus om, als iets niet helemaal lukt, te zeggen dat het niet aan jou ligt maar aan het instrument haha. Ik was zelf nogal een onzeker type en dacht altijd dat het alleen maar aan mijzelf kon liggen. Het andere uiterste dus :)
Mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik ben op een dag naar Bert-Jan gegaan en heb zorgvuldig een aantal lefreQues uitgeprobeerd. Ik kan niet anders zeggen dan dat het werkt. Eerst merkte ik er eerlijk gezegd niet eens zoveel van, maar het verschil werd voor mij echt merkbaar toen ik ‘m er na een tijdje spelen weer afhaalde. Ik vergelijk het dan met een dame die make-up opheeft maar dat je niet ziet dat ze het gebruikt, of je gaat naar de kapper en je ziet niet hoe goed je eigenlijk geknipt bent. In beide gevallen draagt het wel degelijk bij tot schoonheid die je ogenschijnlijk niet direct opmerkt. Het gaat om nuances, waar het in de muziek alleen maar over gaat. En even een tip voor het uitproberen. Altijd iemand laten meeluisteren aan de voorkant van de beker. Zoals gezegd hoor je zelf namelijk het effect van de sound minder als je erop speelt, maar beter als toeschouwer die er een eindje vandaan staat.
Via het testen bij Bert-Jan kwam ik uit op de rosé gouden lefreQue, waar ik heel blij mee ben en die is er sindsdien niet meer af geweest. Ik ben er zo blij mee dat ik het woord vaak verspreid. Ik zeg dit, omdat wel eens gesuggereerd is dat ik betaald zou worden om lefreQue te gebruiken, en dat moet ik toch even tegenspreken. LefreQue heeft wel de presentatie van de Horn of Plenty (mijn meespeelboek) gesponsord door aan alle deelnemers - en dat waren er ruim 150 - gratis test-lefreQues te verstrekken. Iets wat door mij en de deelnemers zeer op prijs werd gesteld.
Dan nog even dit. Ik merk wel eens dat er scepsis is rondom lefreQue en dat er mensen zijn die dit niet op juiste waarde weten te beoordelen. Scepsis en negativiteit verspreiden, omdat je ergens niet in gelooft zonder het zelf uit te proberen vind ik niet kunnen. Wel eerst even testen en als het voor jou werkt, koop er dan een en werkt het niet dan laat je het weer gaan en stop je je energie gewoon in het verder studeren van muziek en je instrument, totdat je er mee kunt wat je wil. Daar heb je meer aan dan verhalen voeden op basis van aannames, terwijl je helemaal niet weet waar je eigenlijk over praat.
Geniet van de muziek die je maakt en maak er iedereen blij mee:)
hartelijke groeten,
Eric Vloeimans