"De muziek is los van de beelden van grote schoonheid en beeldend"; jazzflits

Als je dieren wilt zien kun je het beste naar de dierentuin gaan. Filmmaker Willem Berents denkt daar anders over. Hij ging de Rotterdamse haven verkennen. Geen plek waar velen aan zullen denken om te genieten van flora en fauna. Volgens Berents is de haven echter een plek die van dieren karakter vraagt om te overleven. Hij maakte een documentairefilm over het dierenleven in dit troosteloze gebied. Daarbij was nodig om een synergie tussen beeld en geluid te verkrijgen zodat die elkaar versterken en dramatiseren. De keuze voor de muziek viel al snel op Eric Vloeimans, die eerder een solistische rol had gespeeld bij de succesvolle dierendocumentaire ‘De Nieuwe Wereld’. De soundtrack die deze keer vrijwel volledig gecomponeerd is door Vloeimans verschijnt op dit album. ‘World Port Of Europe’ bevat 39 composities, sommige nauwelijks langer dan een halve minuut, andere bijna vier minuten. Het zijn allemaal kleine juweeltjes, opgenomen toen de film nog niet klaar was. Tijdens het opnemen van de muziek waren alleen ruw aaneengeregen scènes beschikbaar maar de muziek is allesbehalve ruw en aaneengeregen. De muziek is los van de beelden van grote schoonheid en beeldend. Waar ‘Landje pik’ over gaat is zonder film niet bekend maar de muziek spreekt voor zich en je ziet een beest, het zou een krab kunnen zijn maar evenzogoed een rat, die een andere bewoner wegjaagt. Bij de ‘Kwikkende kwikstaartjes’ zie je de vogels bijna in het echt. Soms komt er een schip voorbij of hoor je in de verte havenactiviteit. Cello en trompet blijken voor alle dieren een perfecte match en de drummer laat de dieren lopen en in het rond kijken. Zo wordt met de muziek steeds een andere sfeer opgeroepen. De film heeft de muziek nodig, maar de muziek kan op eigen benen staan. Of volgens het thema van de film, het heeft karakter genoeg om alleen te overleven. Sommige thema’s zijn zo mooi dat je zou wensen dat ze langer dan een halve minuut duren. Ook dat hoeft geen probleem te zijn. Het trio aangevuld met gitarist Mark Tuinstra is de komende tijd op veel podia door het land live te horen en zal zich vast niet altijd aan die tijd houden.
Tom Beetz

Bezetting: Eric Vloeimans (trompet), Jörg Brinkmann (cello), Dirk-Peter Kölsch (drums).

Oudere posts Nieuwere posts